Förbättra din Source / Medium-rapport!

Såhär skapar du filter för din sociala trafik

Håller du också till mycket i Source / Medium-rapporten?

För många är Source / Medium-rapporten (eller Källa / Medium-rapporten) den rapport som man är inne i allra mest. Och det är inte så konstigt! Det är kul att se besökare trilla in på sidan, vilka annonser som verkar ha dragit mest trafik och vilka källor som leder till flest konverteringar (om du har satt upp mål i Google Analytics det vill säga).

Men något som kan förstöra glädjen i att jämföra sina olika trafikkällor är när trafik från samma källa, kommer in i rapporten under olika namn. Det här gäller främst trafik från sociala medier så som Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn.

Men det går att lösa, genom att sätta upp filter för din sociala trafik.

Ser din trafik från sociala medier också ut såhär ibland?

I exemplet ovan så kan vi se att all trafik kommer från Facebook, men ändå har trafiken delats upp som olika källor. Det här gör inte bara att vår data blir stökigare, utan det blir även svårare att analysera resultat. Och själva poängen med Google Analytics är ju att kunna analysera och förbättra våra resultat!

Varför delas social trafik upp i olika källor?

Din trafik kan exempelvis delas upp om den kommer från Facebooks mobilsida (m.facebook.com) eller om en besökare har kommit till din webbplats via en viss typ av hänvisningslänk (l.facebook.com). Att trafiken delas upp såhär i din Source / Medium-rapport är oftast helt onödigt. Om du exempelvis vill se om besökaren kom från mobilen så kan du utan problem lägga till det som secondary dimension i rapporten istället.

Hur städar du upp i din trafik från sociala medier?

Så hur filtrerar du din sociala trafik för att få den att samlas in under ett och samma namn?

Du börjar med att gå in i Admin –> View –> Filters –> Create new filter.

Här ska du skapa ett Custom filter, du ser inställningarna för att samla ihop all trafik från facebook i bilden här nedan.

Välj ”Search and replace” och filter field ”Campaign Source”. I fältet ”Search String” så fyller du i vad Google Analytics ska leta upp för att sedan ersätta. Här använder du regex för att berätta för Google Analytics att allt som innehåller facebook ska ersättas med ett nytt namn. I fältet ”replace string” väljer du vilket namn du vill att all trafik ska samlas under, här nedan har vi valt ”facebook”.

Genom att sedan klicka på ”Verify filter” så kan du se hur din data kommer att samlas in i Analytics framöver om du sparar filtret. Om du är nöjd med resultatet så är det bara att klicka på spara!

Filter att kopiera:

Facebookfilter: ^.*facebook\.com$

Instagramfilter: ^.*instagram\.com$

Twitterfilter: ^.*twitter\.com$

LinkedInfilter: ^.*linkedin\.com$

Kom ihåg!

Kom ihåg att filtret inte appliceras retroaktivt, så din befintliga data kommer inte att ändras utan det är från och med att filtret sparas som trafiken kommer att samlas in under ett och samma namn.

Vill du att vi hjälper dig med detta? Det gör vi gärna, skicka oss ett meddelande så ordnar vi det snabbt!

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.