Vad letar dina besökare efter?

Mät sökrutan på din webbplats

Har du en sökruta där dina besökare kan göra sökningar på din webbplats? Iså fall måste du såklart också mäta den för att lära dig mer om vad dina besökare letar efter!

Varför ska man mäta interna sökningar?

Genom att mäta vad dina besökare skriver in i sökrutan så kan du få värdefull information om vad de är ute efter, om något är svårt att hitta, eller om din webbplats till och med saknar information eller produkter som dina besökare skulle vilja hitta hos dig. Att ha en sökfunktion är alltså inte bara bra för att hjälpa besökare hitta rätt, utan även för att du ska kunna lära dig mer om deras behov.

Såhär gör du för att mäta interna sökningar

1. Gå in i ”View Settings”

För att sätta igång mätningen av Site search så börjar du med att gå in i ”View settings” i Google Analytics admin-sektion.

2. Klicka igång Site Search Tracking

Scrolla längst ner, där hittar du Site search tracking som du klickar igång så att det stå On istället för Off.

3. Fyll i search querys

När du har klickat igång Site search Tracking så kommer du att få upp ett fält där du kan fylla i dina search querys. Det ser ut som nedan. Jag rekommenderar att du låter den förifyllda rutan ”Strip query parameters out of URL” fortsätta vara ifylld. Annars kommer dina sidvisningar delas upp och visa olika urler varje gång en sökning görs.

Obs! Ibland har man flera search querys och de kan även vara uppdelade i olika kategorier. I det här inlägget beskrivs bara den enklaste formen av site search tracking. Om du vill ha ytterligare hjälp så går det fint att skicka ett mail så hjälper vi dig!

Du hittar vad just din hemsida har för search querys genom att kolla hur urlen ser ut efter att en internsökning har gjorts. Prova att göra en sökning genom att exempelvis skriva in ”testsökning” i din sökruta. Din search query är det ord eller de bokstäver som står skrivet innan tecknet ”=” innan sökordet ”testsökning”, i detta fall bokstaven ”s”.

En search query innehåller bara bokstäver och är ofta något i stil med ”query”, ”search”, ”s” eller ”q”. Men det finns många olika varianter, så var noga med att kolla vad just din webbplats har för parametrar.

4. Spara!

När du har fyllt i din search querys så är det är bara att klicka på spara!

Du kommer nu kunna hitta info om vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan, hur många som lämnar din webbplats efter en sökning och massa annat spännande under Behaviour –> Site search –> Overview.

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.