Lär dig att sätta upp mål i Google Analytics

Målmätning i Google Analytics

I mitt förra inlägg skrev jag om hur man kan göra sin source / medium-rapport ännu bättre, och det här inlägget är inne lite på samma ämne. Även om det alltid är kul att se var din trafik kommer ifrån – så blir det såklart ännu roligare om du ser vilken typ av trafik som leder till konverteringar. Därför rekommenderar jag alltid att man mäter mål, även kallat konverteringar, i Google Analytics.

Fördelarna med att sätta upp mål i Google Analytics

Genom att sätta upp mål i dina vyer i Google Analytics så kan du se vilka trafikkällor som leder till konverteringar. Du kan även välja att ge konverteringarna olika värde för att se vilka källor som leder till störst intäkter.

När du sätter upp mål så kan du, längst till höger i Source / Medium-rapporten, se hur många konverteringar som kan härledas till respektive trafikkälla.

Genom att lägga till hur mycket en konvertering är värd för dig så får du ännu bättre insikter om vilka trafikkällor som genererar störst värde för dig.

Sugen på att testa? Bra!

Såhär sätter du upp mål

Här nedan går vi igenom hur man upprättar nya mål i Google Analytics i 6 steg. Alla steg har en tillhörande bild så att du kan se hur vyn ser ut när du skapar mål. Steg 4, 5 & 6 delar dock på samma bild. Du kan se vad som beskrivs genom att jag har ringat in det du behöver klicka på!

1. Du skapar mål via admin-sektionen

Klicka dig in i Admin och vidare in på Goals.

2. Skapa ett nytt mål

Klicka på knappen ”+NEW GOAL”.

3. Välj typ av mål


Det finns flera olika typer av mål som du kan upprätta, men i det här exemplet ska vi sätta upp ett destination-mål. Ett destination-mål betyder att när en viss sida, eller grupp av sidor, visas, så räknas det som en konvertering. Det kan exempelvis vara att varje gång en besökare ser tack-sidan efter att ha fyllt i ett formulär eller kanske genomfört en bokning, så ser du ett genomfört mål i Google Analytics!

För att sätta upp ett destination-mål så klickar du på Destination och sedan Continue.

4. När ska målet triggas?

I nästa steg väljer du vilken URL som ska trigga målet. I vårt exempel med tack-sidan så är URLen alltid densamma, så vi tar Equal to.

Men det kan vara så att ett ifyllt formulär ger besökaren en URL som innehåller form/thank-you/1nf7k9d en gång och form/thank-you/5nj6n8n en annan gång osv. Om en del av URLen ändå är den samma, så kan du välja Contains istället för Equal to, och klippa in den del av URLen som alltid är likadan.

5. Tilldela ditt mål ett värde

Kom ihåg att sätta ett värde på ditt mål! Hur mycket, i faktiska pengar, genererar exempelvis vår LinkedIn-trafik?

Om du är osäker på det faktiska värdet så kan du alltid skriva in 1kr, 10kr eller kanske 100kr, som i exemplet ovan, bara för att kunna särskilja trafikkällornas ungefärliga värde.

6. Verifiera & spara!

När du är klar med inställningarna kan du klicka på Verify this Goal. Du kan då se hur många gånger målet skulle ha triggats de senaste 7 dagarna. Om det stämmer överens med hur många gånger den valda sidan faktiskt har visats, så är det bara att klicka på save!

Vill du ha hjälp med att sätta upp mål? Eller något helt annat? Hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.