Facebook Business Manager

Att ge tillgång till ditt Facebook Business Manager

Facebook har ibland en tendens att göra saker, som verkar relativt enkla, relativt svåra. Därför har vi skrivit ihop en guide på hur du ger någon tillgång till ditt Facebook Business Manager. Om dessa steg inte fungerar (det har hänt oss också) så är du givetvis varmt välkommen att höra av dig till oss så hjälper vi dig!

Det här behöver du veta innan du börjar

Processen ser lite olika ut beroende på om du vill ge en individuell person eller en byrå/partner access. Vi beskriver båda varianterna i guiden, men först är det lite saker du behöver ha koll på innan du börjar.

  • Du behöver vara admin för att tilldela en partner eller person access. Om du inte är admin så behöver du be någon som är admin om hjälp, antingen genom att utföra stegen eller genom att göra dig till admin (hur de gör detta ser du i beskrivningen nedan).

  • Om du ska lägga till en partner så behöver du din partners Partner ID. Be din partner skicka detta till dig innan du börjar. Om du ska lägga till en person så behöver du deras email-adress.

Du inleder och avslutar båda processerna likadant, här nedanför beskriver jag hur du gör, steg för steg. I steg 2 och 3 gör du olika beroende på om du lägger till en person eller en partner, så håll koll på att du följer rätt instruktion.

Kom ihåg att om någon ska hjälpa dig att annonsera, så bör du ge dem access till både din Facebooksida och ditt Ad Account.

Såhär ger du access till Facebook Business Manager

1. Gå in i ditt Business Manager

Öppna Business Settings i Business Manager.

2. Lägg till person/partner

Om du vill lägga till en person, klicka på Users > People, om du vill lägga till en partner, klicka på Users > Partners.

3.1 För att lägga till person

Klicka på + Add och lägg till personens email-adress, välj vilken behörighet personen i fråga ska få, och klicka på Next.

3.2 För att lägga till partner

Klicka på Add > Give partner access to you assets.

Skriv in företagets Partner Business Id (detta ska du få av din partner) och klicka på Next.

4. Välj tillgångar för personen/din partner

Nu ska du välja vad personen/din partner ska har tillgång till. Du kan välja flera olika tillgångar direkt, eller tilldela personen/din partner ytterligare tillgångar vid senare tillfälle.

Kom ihåg att ge access både till din Facebooksida under Pages OCH Business Manager under Ad Account om du vill att personen/partnern ska kunna hjälpa dig med annonsering.

Klicka i allt du vill ge access till och klicka sedan på Invite.

Grattis – nu är du klar med din del!

Vad händer sen?

Har du bjudit in en person?

Personen som du bjudit ska nu få din inbjudan som en notifikation och kan med fördel sitta redo att acceptera inbjudan via sina notifikationer eftersom inbjudan lätt försvinner i mängden (det har hänt mig mer än en gång). Annars ska inbjudan även inkomma via mail till personen du har bjudit in, och de kan då acceptera den vägen. Det kan dock ta ett tag (ibland några timmar) innan detta mail dyker om.

Har du bjudit in en partner?

Din nya partner ska har fått en notifikation i sitt Business Manager om att de har blivit inbjudna, och kan därifrån acceptera din inbjudan.

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.