Facebook ads Vs. Boosted posts

Arbetar ni med att synas på Facebook? Då kanske du redan är bekant med att det finns två olika sätt att annonsera. Dels så kan man skapa Facebookannonser, och dels så kan man boosta sina organiska poster. Båda metoderna innebär att du helt enkelt betalar för att fler ska kunna nås av ditt budskap. Så vad är egentligen skillnaden på att boosta och på att annonsera? Det ska vi gå igenom i det här inlägget.

Vad innebär det att synas genom att boosta en Facebook-post?

När du boostar en Facebook-post så betalar du för att ge ett inlägg större spridning. Detta kan du göra direkt från din Facebooksida.

Du kan välja två typer av konverteringsmål när du boostar en post. Antingen kan konverteringsmålet vara att driva trafik till din Facebook-sida, eller att driva trafik till din webbplats.

Vad innebär det att synas med en Facebook-annons?

När du skapar en Facebookannons så har du långt fler valmöjligheter än när du boostar en post. Du kan utforma annonsen på fler sätt, du kan välja mycket mer specifika målgrupper att annonsera emot, men den största skillnaden är nog att du ställa in långt mer precisa konverteringsmål att optimera mot via facebookpixeln.

När du annonserar så kan du välja att optimera för att driva allt ifrån köp, restaurangbokningar eller nyhetsbrevsprenumeranter på din webbplats. Och eftersom du också har möjlighet att mäta vad som händer på webbplatsen så kan du se precis vad du får tillbaka för de pengar du investerar i annonseringen.

Ska jag välja att boosta eller att annonsera?

Enkelt sammanfattat så är det en bra idé att boosta om du vill få fler att interagera med din Facebooksida, och en bra idé att skapa annonser om du vill få fler konverteringar på din webbplats.

Både boostade poster och Facebookannonser är bra sätt att kommunicera med dina potentiella kunder, och en mix kan ge dig både nya följare och nya webbplatsbesökare.

Börja med att boosta poster om du är ny på det här med att synas på Facebook. Men när du är redo att ta nästa steg och få fler insikter kring hur besökare från Facebook använder din webbplats, så är det dags att komma igång med Facebook-annonsering.

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.