Därför ska du lägga in metadata

Beskriv din hemsida för sökmotorer och besökare med hjälp av metadata

Innehållet för din metadata, som läggs in via webbplatsens CMS, måste därför både vara sökvänligt och tillräckligt informativt för att man ska klicka sig vidare in till din webbplats istället för till dina konkurrenter som syns på samma sökord.

Om du gör det enkelt för besökaren att förstå vad din webbplats erbjuder, och det matchar den sökningen som gjorts, så är möjligheten stor att det är just din sida som besökaren klickar sig vidare till.

Metadata fungerar ungefär som en Google-annons, förutom att det inte kostar dig något, och är därför en minst lika viktig säljkanal som dina annonser.

dper metadata

Hur skriver man en bra metatitel?

Börja med att ställa dig frågan:
– Vad handlar sidan om?
– Vilken information kan besökaren hitta på landningssidan?

metadata utan innehåll

Metatitel för en startsida behöver kortfattat berätta vilka ni är och vad ni gör, ta inte för givet att alla känner till ert varumärke och vad ni erbjuder.

Att komma ihåg när du skriver metatitlar

Försök hålla titelns innehåll till 50 – 70 tecken inklusive mellanslag och eventuella skiljetecken. Skriver du längre än 70 tecken så löper du risk att sökmotorn kapar slutet på titeln så inte all text visas.
Se till att det sökord eller sökbegrepp som ni vill synas på, och som användare söker på, finns med i metatiteln.

metatitel kort beskrivning av företaget
Metatitel behöver vara kort men ändå beskrivande både för sökmotorer och potentiella besökare till hemsidan

Vad skriver man i metabeskrivningen?

metabeskrivning rekrytering och bemanning

I metabeskrivningen kan du göra en lite längre utläggning om vad besökaren kan förvänta sig hitta för information om man klickar sig vidare till just din hemsida. Och kom ihåg att beskrivningen ska vara unik för varje landningssida som finns på hemsidan.

Har du en e-handel och säljer skor för inom olika kategorier så ska beskrivningen för dessa olika syften vara unik för varje produkt- eller kategorisida. T.ex. löparskor, sportskor eller sandaler.
Är du ett tjänstebolag kan du lyfta fram nyttan med just den specifika tjänsten som sidan beskriver. Riktar sig tjänsten till en specifik bransch eller målgrupp? Var tydlig och berätta i metabeskrivning.

Skriv gärna vilka fördelar ni erbjuder och vad som eventuellt särskiljer er från konkurrenterna.
Är ni en e-handel kan information om fri frakt och fria returer vara viktigt att få med.
Är ni ett tjänstebolag så kan många års erfarenhet, nöjda kunder eller hög kreditvärdighet vara värt att nämna.
Detta är information som kan uppdateras och vara publicerad på flera sidor men som ska fungera som adderande information till den unika beskrivningen.

Påhittat exempel för företag inom maskinuthyrning

Ja – det är mycket jobb att skriva unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, men om du vill få in besökare via sökmotorerna så är det värt det.

Att komma ihåg
när du skriver metabeskrivningar

När du skriver så är det bra att återigen ta med det sökord eller den sökfras som ni vill synas på men även synonymer för det som sidan handlar om eller ord som kan förknippas med innehållet. Dagens sökningar består inte alltid av enstaka ord utan kan vara frågor eller uttryck som beskrivningen kan hjälpa till att fånga upp och besvara.

En beskrivning kan innehålla mellan 160 – 300 tecken men antalet tecken som visas i sökmotorernas resultat justeras då och då, så försök att hålla dig så kortfattad som möjligt.

metabeskrivning sportskor
Påhittat exempel på en metabeskrivning utifrån ett sökning på sportskor

Håll din metadata uppdaterad

Vad man ska ha med i sin metadata är något som är föränderligt över tid. Sökord, fraser och uttryck förändras hela tiden när vi ändrar vårt sökbeteende och sökmotorerna blir smartare.
Även om du lagt in metadata en gång är det arbetet inte klart utan det gäller hela tiden att jobba vidare för att förbättra både för sökmotorerna och vinna placeringar som att möta och matcha användarnas sökbehov.
Glöm inte att ta en titt på hur era konkurrenter uttrycker sig eller skriver. Kanske använder de några bra uttryck som ni har missat?

Använd också Google Search Console där ni kan se vilka sökord och fraser som används när man hittar er i sökresultaten, men där man inte klickar sig vidare. Genom Google Search Console kan ni även få hjälp att hitta innehåll där det finns ett sökbehov men där ni inte har informationen på er hemsida för att skapa nytt innehåll.
Här skriver vi mer om hur man kan hitta relevant innehåll att uppdatera er hemsida med.

Kanske har ni sidor som syns ofta i sökresultaten men som inte leder till klick in på sidan? Då kan det vara dags för en uppfräschning av er metadata och prioritera just de sidorna utifrån att de är viktiga för er affär.

Om du behöver hjälp att se vilka sidor på din hemsida som behöver uppdatera metadata så hjälper vi dig gärna se över det åt er och att bygga en strategi och ta fram metadata för dina sidor.

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.