Använder ni era kunders personliga data?

I dagens digitala samhälle där företagen slåss om vår uppmärksamhet har personifiering i utskick och kommunikation blivit allt viktigare. Kundlojalitet är vad många företag eftersträvar.

Men hur får man kunden att vara lojal och rekommendera just ert företag, produkt eller tjänst vidare? Ett sätt, beroende på vilka möjligheter ni har med CRM-system, GDPR och integritetspolicys, är att använda era kunders personliga data.

Med hjälp av kundens persondata kan man anpassa och förfina kommunikationen så att upplevelsen blir mer personlig och unik för just den enskilda mottagaren. Med all reklam som vi tar emot idag gäller det att hitta sin väg att nå ut till befintliga kunder. Människan vill ju känna sig utvald och sedd, men om samma kommunikation går ut till hela er kundgrupp, så blir det svårt att uppnå.

Det är naturligtvis inte alla som vill känna sig övervakade eller att deras personliga data används fel så det gäller att personifiera på rätt sätt.

Hur kan vi personifiera vår kundkommunikation?

Många företag samlar in en hel del data och statistik utan att egentligen använda den. Men med hjälp av de uppgifter man samlar in så går det att skicka anpassade erbjudanden och skapa utskick utifrån intressen, tidigare köp eller produkter som man visat intresse för. Med hjälp av data och automatisering går det att skapa en känsla av ett mer personligt utskick som förhoppningsvis i längden skapar en lojalare kund. När kommunikation upplevs som riktad bara till den mottagande kunden så skapar det en känsla av att ”De ser mig och mina behov”.

Självklart behöver ni ju se till att de uppgifter ni samlar in tydligt har godkänts att användas för marknadsföring och kommunikation av kunden så det inte strider emot GDPR eller er egen integritetspolicy. Så se till att samtidigt uppdatera villkor och information kring hur ni använder personlig data om ni inte tagit tag i det redan.  

Vad kan man använda för data för att personifiera?

Det går att skapa en hel kedja av kommunikation kopplat till olika typer av data.
Här är några exempel:

  • Personnummer – kommunikation vid födelsedagar & jubileum
    Här kan man skapa ett batteri av utskick före, under och efter födelsedagen.
    • Någon vecka innan födelsedagen finns möjlighet att kommunicera ”Snart fyller du år, här får du en tidig födelsedagspresent – köp dig något fint till din dag!”.
    • På själva födelsedagen är ett ”Grattis på din födelsedag!”-utskick ganska enkelt där det också går att koppla till ett erbjudande ”Hurra! Vi vill fira dig idag, här får du 10% på ett köp!”.
    • Även efter födelsedagen finns möjlighet att göra kommunikation kopplat till händelsen som nu passerat.  ”Fick du allt du önskade dig på din födelsedag? Om inte, här får du 20% på en valfri vara!”

Beroende på hur djupt ni kan sortera er data skulle ett extra fint erbjudande om kunden fyller jämnt kunna vara en speciell och unik händelse att kommunicera kring.

  • Favoritlistor – sparade produkter
    Om ni har gett möjlighet för kunden att skapa en lista av favoritprodukter på hemsidan finns oändliga möjligheter att skapa unika utskick.
  • har priset på en vara sänkts? Maila och påminn att det nu minsann är ”Fyndläge.”
  • inför en födelsedag kan man också kommunicera utifrån de varor kunden sparat som favoriter. ”Snart fyller du år! Passa på att unna dig den här tröjan som du önskat dig!”
  • eller ge möjlighet för kunden att maila vidare sin favoritlista t.ex. till sin respektive eller kompisar
  • data från köp och transaktioner

Registrerar ni vilka produkter era kunder har köpt eller är det bara en transaktion för er? Om det går att ta fram vilka produkter kunden har köpt av er går det att spinna vidare efter att köpet genomförts med komplementsförslag på produkter eller tjänster:

  • Har kunden köpt en tröja? Tipsa gärna om byxor eller kjol som passar till.
  • Är det en ficklampa eller annan batteridriven produkt? Skicka förslag på erbjudande om att köpa batterier.
  • Är er verksamhet ett hotell eller en restaurang? Om det var ett tag sedan (bortse ett tag från Corona och allt tråkigt med det) ni hade ett fysiskt besök av en tidigare gäst? Be de komma tillbaka och erbjud att servera något extra gott när de kommer.

I vår senaste rapport, med Personaliseringsindex 2020, som vi tagit fram tillsammans med Triggerbee, så ser vi att många företag missar att använda den data de har för att skapa en mer unik och anpassad upplevelse för kunderna. Oavsett om det handlar om besök på hemsidan, digital annonsering eller e-postutskick.

Vill du ha fler tips på hur ni kan använda er data eller skapa bättre kund- och köpupplevelser för era kunder så får ni gärna höra av er till oss.

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.