3 rapporter du inte får missa att sätta igång i Google Analytics

Missa inte viktiga data!

Att börja samla in data i Google Analytics är en riktig ögonöppnare för många. Plötsligt kan man få insikt i vad ens besökare faktiskt gör på sidan, vad de verkar gilla – och vad de inte gillar. Det finns många rapporter att tillgå och mycket data att gräva i. Men du vet väl att det finns vissa rapporter som inte börjar samla in data automatiskt när du sätter igång Google Analytics?

I det här inlägget går vi igenom 3 st rapporter du inte får missa i Google Analytics!

1. Samla in demografidata

Vet du hur demografin ser ut för dina besökare?
Genom att sätta igång din demografirapport så kan du få information gällande om dina besökare är främst kvinnor 18-25 år, eller kanske män 35-45 år?* Se till att du har rätt uppfattning om vilka som faktiskt är på din webbplats – i den mån det är möjligt.

Hur börjar man samla in demografidata?

Om du går in under Audience –> Demographics –> Overview så ska du hitta information om dina besökares demografi! Men om rapporten istället ser ut som nedan, så är det dags för dig att klicka på Enable för att låta rapporten börja samla in och presentera data.

*Disclaimer – Kom ihåg att Google Analytics inte kan se demografi för alla besökare, var därför försiktig med vilka slutsatser du drar. Dubbelkolla, gör kundundersökningar och håll koll på hur många procent av dina besökare GA säger sig ha demografi över (längst upp till höger över diagramen), detta kan skilja sig mycket från en webbplats till en annan.

2. Samla in konverteringsdata

Vet du vilka trafikkällor som leder till flest konverteringar?
Eller ser det ut som nedan när du klickar dig in via Conversions –> Goals –> Overview?

Då är det dags för dig att börja samla in data om vilka trafikkällor eller kampanjer som faktiskt leder till konvertering.

Genom att sätta upp mål och tilldela dem ett faktiskt värde så kommer dina framtida analyser kunna ge dig mycket mer.

Hur sätter man upp mål?

Om du vill lära dig hur man sätter upp mål (det är inte svårt!), så borde du läsa mitt inlägg som jag tidigare har skrivit på ämnet. Du hittar inlägget om målmätning här!

3. Samla in data från sökmotorerna

Vet du hur besökare kommer från sökmotorerna och in på just din webbplats?

Om du klickar dig in via Acquisition –> Search console –> Landing page, ser det ut såhär då?

Search Console-rapporten är en av de allra viktigaste rapporterna i Google Analytics. För du vill väl ha koll på vilken typ av sökningar som leder besökare till din webbplats? Genom att sätta igång Search Console får du inte bara tillgång till data om sökfrågor som har lett besökare till dig, utan även vilka av din webbplats olika sidor som de hamnar på. Detta ger dig möjlighet att verkligen utforma dina sidor för att ge nya besökare bästa möjliga bemötande. Detta oavsett om de landar på din startsida, en viss produktsida eller en bortglömd info-sida. Vill du lära dig mer om hur man skapar bra landningssidor? Klicka här!

Hur får man igång sin Search Console-rapport?

Erik Wardell på Pathfinder har skrivit en enkel och tydlig guide till hur du länkar ihop Search Console med Google Analytics, hans guide hittar du här!

Nu är det dags att sätta igång rapporterna!

Om du har missat att sätta igång någon av dessa 3 rapporter så rekommenderar jag att du ser till att få igång dem nu direkt. Som du kanske vet så kan Google Analytics inte samla in och visa data retroaktivt, så du kan aldrig återfå den data du missar så länge rapporterna inte är igång.

Om du vill ha hjälp att få igång dessa rapporter, eller med något annat i ditt Google Analytics-konto, så är du varmt välkommen att höra av dig till mig direkt på rebecka.jonsson@dper.se, eller via vårt formulär som du hittar här!

Filtrera flödet på: #alla #ehandel #filosofiskt #Google #google analytics #marknadsföring #mätning #optimering #sociala medier

Vad letar dina besökare efter?

Vad letar besökare efter på din webbplats?

Se till att du samlar in information om alltifrån vilka sökningar som görs, hur många som använder sökrutan till hur många som kanske lämnar din webbplats efter en sökning.

Vi hjälper dig att sätta igång Site search Tracking, in och läs!

Facebook ads Vs. Boosted posts

Vad är skillnaden på att boosta en post på Facebook och att skapa en Facebookannons?

När ska man använda sig av vilken metod?

In för att läsa en enkel beskrivning av vad du får ut av de olika sätten att synas på och vart du kan börja om du är en nybörjare på att synas på Facebook.

Metadata

Därför ska du lägga in metadata

Att använda metadata, unika titlar och beskrivningar för varje landningssida, på hemsidan hjälper sökmotorer förstå vad din sida handlar om.
Men framförallt kan metadata hjälpa potentiella besökare att förstå dig, ditt företag och dina tjänster snabbt och enkelt.

Facebook Business Manager

Har du en ny person eller partner som du vill ska kunna hjälpa dig med din annonsering på Facebook?

Läs vår guide om hur du lägger till en ny person/partner i ditt Facebook Business Manager.